Αναδημοσιεύουμε το ενδιαφέρον άρθρο του κ. Γιώργιου  Λαμπίρη με τίτλο “Τι συμβαίνει με τον χάλυβα και πώς επιδρά στην ελληνική κατασκευαστική αγορά”.

Σε μία ευρύτερη εικόνα της αγοράς όπου ο χάλυβας αυτή την περίοδο κινείται σε χαμηλά επίπεδα τιμών, η κινητικότητα που εμφανίζει η ελληνική κατασκευαστική αγορά, διατηρεί ψηλά τον δείκτη αισιοδοξίας των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε αυτήν. Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που δίνουν στο Build παράγοντες της ελληνικής αγοράς χάλυβα χαρακτηριστικά ότι στην τρέχουσα χρονική περίοδο τα εργοστάσια χάλυβα καταβάλλουν προσπάθεια σε όλη την Ευρώπη να ανεβάσουν τις τιμές που βρίσκονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, δεδομένου και του υψηλού κόστους ενέργειας με το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπη η βιομηχανία. Πρόκειται για δύο παράγοντες, οι οποίοι συνδυαστικά καθιστούν μη βιώσιμη την παραγωγική διαδικασία. «Το γεγονός ότι οι βιομηχανίες χάλυβα καταβάλλουν προσπάθειες αύξησης των τιμών, έχει αναζωογονήσει και την ελληνική αγορά. Είμαι αισιόδοξος δεδομένου ότι υπάρχουν πολλά ανεκτέλεστα έργα και σταδιακά έχουν αρχίσει να βγαίνουν στην επιφάνεια, ενώ πρόκειται κυρίως για μεγάλα έργα. Από την άλλη πλευρά το real estate και η οικοδομή βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο, κάτι που προσδίδει συγκρατημένη αισιοδοξία, ότι παρά την άνοδο των επιτοκίων ο χάλυβας θα κινηθεί ικανοποιητικά το προσεχές διάστημα». Περιγράφοντας το σύνολο της διαδρομής στον χάλυβα, οι ίδιοι παράγοντες ότι στις αρχές του 2022 και ειδικότερα στο πρώτο τρίμηνο, οι τιμές κινούνταν ανοδικά στον χάλυβα και λόγω της υψηλής τιμής ενέργειας και κατόπιν εντονότερα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και της ευρύτερης ανασφάλειας που επικράτησε. Από την πλευρά τους εταιρείες εμπορίας χάλυβα αγόραζαν μέταλλο, αναμένοντας ότι θα αυξηθούν περαιτέρω οι τιμές και κατά κάποιο τρόπο θα αποκόμιζαν αυξημένα κέρδη, κάτι που συνέβη για ένα χρονικό διάστημα.
Η εκτόξευση των τιμών στο β’ τρίμηνο
Κατά το β’ τρίμηνο εκδηλώθηκε ένας στασιμοπληθωρισμός με τις τιμές να κινούνται πλέον σε πολύ ψηλά επίπεδα και κάποια έργα μάλιστα δεν ήταν δυνατόν να συνεχίσουν να εκτελούνται. Δημιουργήθηκε μία μορφή αναταραχής στα εργοστάσια και άρχισαν να μειώνουν τις τιμές προκειμένου να διασφαλίσουν τις παραγγελίες των προϊόντων τους. «Σήμερα στην Ευρώπη η ζήτηση είναι πολύ μειωμένη. Οι τιμές έχουν φτάσει σε ένα επίπεδο όπου τα εργοστάσια καταγράφουν ζημίες και ένα μέρος της παραγωγής στην Ευρώπη έχει διακοπεί με αποτέλεσμα οι έμποροι τηρούν αμυντική στάση κατά το προηγούμενο διάστημα, καταναλώνοντας αποθέματα και προσδοκώντας χαμηλότερες τιμές στο μέλλον. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση της ζήτησης στην Ευρώπη», εξηγούν οι πηγές της αγοράς. Σε επίπεδο διακύμανσης των τιμών, εάν λάβει κανείς υπόψη του ότι το μάξιμουμ ήταν στα 1.250 ευρώ ο τόνος, σήμερα αυτή η τιμή βρίσκεται στα 700 ευρώ, ενώ πριν από καιρό είχε φτάσει ακόμα και στα 620 ευρώ ανά τόνο. Διευκρινίζουμε ότι τιμές που προαναφέραμε αφορούν σε τιμές που πώλούν τα χαλυβουργία τη μαύρη λαμαρίνα, η οποία αποτελεί τη βάση και για τις άλλες λαμαρίνες, ενώ η πορεία της είναι ενδεικτική των μεταπτώσεων των τιμών στον χάλυβα.
Build Constructive News – Τεύχος 834