Το τελικό «πράσινο φως» για την κατασκευή των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα έδωσε η Κομισιόν, εγκρίνοντας τη χορήγηση 2,97 δισ. ευρώ, από τα 4,6 δισ. ευρώ που είναι η συνολική επενδυτική δαπάνη των έργων. Με την εξέλιξη αυτή, δίνεται αίσιο τέλος στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών που διήρκεσαν τρία χρόνια και όπου, μεταξύ άλλων, κρίθηκε τελικά ότι η οικονομική ενίσχυση που χορήγησε η Ελλάδα είναι σύμφωνη με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων που θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2015 αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες από 6.000 θέσεις εργασίας, ενώ στη συνέχεια θα απασχολούνται στη συντήρησή τους περίπου 1.700 άτομα.
Ο αρμόδιος για την περιφερειακή πολιτική επίτροπος Γιοχάνες Χαν που υπέγραψε τις αποφάσεις συγχρηματοδότησης, δήλωσε ότι αυτά τα έργα και η απότομη διακοπή τους υπήρξαν εμφανώς «θύματα» της κρίσης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον επίτροπο, η συνέχισή τους και το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες είναι και πάλι διατεθειμένες να επενδύσουν σε αυτά, αποτελεί ένδειξη της αυξανόμενης εμπιστοσύνης στην ανάκαμψη της Ελλάδας.
«Σε συνέχεια της θετικής ψήφου της ελληνικής Βουλής, είμαι στην ευχάριστη θέση να εγκρίνω τα εν λόγω έργα ζωτικής σημασίας για τη χώρα, τα οποία θα συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό στην τόνωση της ανάπτυξης. Αυτή η απόφαση είναι το αποτέλεσμα σκληρής εργασίας και επιμονής από πολλές πλευρές: από την Ελληνική Δημοκρατία, τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων», είπε.
Ο Επίτροπος Χαν ανέφερε ακόμη ότι το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών στο οποίο ανήκουν αυτοί οι αυτοκινητόδρομοι (άξονας ΠΑΘΕ) έχει ουσιαστική σημασία για τη διασύνδεση του ευρωπαϊκού χώρου και για την ομαλή λειτουργία της ευρωπαϊκής ενιαίας αγοράς. Τα έργα αυτά θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των περιφερειών τις οποίες διασχίζουν, καθιστώντας τες πιο ελκυστικές για τους επενδυτές. Παράλληλα με τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για την ανάπτυξη και την απασχόληση, βελτιώνουν επίσης την ποιότητα ζωής των πολιτών. Αυτοί οι αυτοκινητόδρομοι θα είναι πολύ πιο ασφαλείς από τους δρόμους που αντικαθιστούν, ανέφερε ο Γ. Χαν.
Οι παραχωρησιούχοι είναι Έλληνες κατασκευαστές καθώς και ευρωπαϊκές εταιρείες από διάφορα κράτη μέλη, και υπέγραψαν πρόσφατα την αναδιατύπωση του έργου. Εκτός από την ΕΤΕπ, περίπου 40 ελληνικές και διεθνείς τράπεζες συμμετέχουν στη χρηματοδότηση.
Οι τέσσερις επενδύσεις προέρχονται από το πρόγραμμα περιφερειακής πολιτικής της Ε.Ε «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής στην Ελλάδα.
Η παραχώρηση της Ιονίας Οδού περιλαμβάνει την κατασκευή του τμήματος Αντίρριο-Ιωάννινα μήκους 196 χλμ, καθώς και την αναβάθμιση των υφιστάμενων τμημάτων του άξονα ΠΑΘΕ (ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα ? Αθήνα – Θεσσαλονίκη ο οποίος αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών).
Ο αυτοκινητόδρομος θα διασχίζει τέσσερις ελληνικές περιφέρειες: την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα, τη Στερεά Ελλάδα και την Αττική. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης θα συμβάλει με χρηματοδότηση ύψους 723,6 εκατ. ευρώ. Η μείωση των οδικών ατυχημάτων αναμένεται να είναι πάνω από 37%.
Πηγή: Ημερησία