Σύμφωνα με πληροφορίες, τα περισσότερα έργα αφορούν τους κλάδους των μεταφορών, της ενέργειας και των υποδομών, προκειμένου η Ελλάδα να επωφεληθεί του πακέτου των περίπου 315 δισ. ευρώ.

Τα 55 έργα αφορούν τον κλάδο της ενέργειας, 29 τις μεταφορές και 25 έργα υποδομών. Αναλυτικότερα, η μερίδα του λέοντος ανήκει στο κομμάτι των μεταφορών, που σύμφωνα με τις απαιτήσεις των υπουργείων θα απορροφηθούν περίπου 18 δισ. ευρώ, ενώ ακολουθούν οι υποδομές (11 δισ. ευρώ) και ο τομέας της ενέργειας (3,4 δισ. ευρώ).

Στον σχεδιασμό που προωθεί η κυβέρνηση περιλαμβάνεται η Γραμμή 4 του Μετρό, ο βόρειος οδικός άξονας στην Κρήτη κι η υποθαλάσσια σύνδεση της Σαλαμίνας με τον Πειραιά. Στον τομέα του φυσικού αερίου περιλαμβάνονται σχέδια όπως η αποθήκη της Νότιας Καβάλας, ο διασυνδετήριος αγωγός IGB (Ελλάδας-Βουλγαρίας), το τερματικό Aegean LNG, το πλωτό τερματικό στην Αλεξανδρούπολη, οι παρεμβάσεις στο υφιστάμενο δίκτυο με τη Βουλγαρία, ο ελληνο-ιταλικός αγωγός IGI, ο αγωγός ΤΑΡ, ο αγωγός East Med (οffshore κοιτάσματα της Κύπρου – Κρήτη – ηπειρωτική Ελλάδα – Ιταλία), καθώς και ο σταθμός συμπίεσης στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Στην ηλεκτρική ενέργεια η λίστα περιλαμβάνει τη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – ηπειρωτικής Ελλάδας, Eurasia Interconnector, την ηλεκτρική διασύνδεση 400 kV Ελλάδας – Βουλγαρίας, τη δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία και την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών. Ταυτόχρονα, περιλαμβάνονται ευρωζωνικά δίκτυα, έργα για τη ρομποτική, κονδύλια για την αποκατάσταση σχολικών κτιρίων από σεισμούς, η δημιουργία εθνικού κέντρου παραγωγής σχολικών συγγραμμάτων και άλλα. Κυβερνητικοί κύκλοι επισημαίνουν πως οι Βρυξέλλες θα ακολουθήσουν τεχνοκρατικά κριτήρια για την επιλογή των έργων.

Το πακέτο των 300
Στη λίστα περιλαμβάνονται πολλά από τα λεγόμενα έργα προτεραιότητας, τα οποία χρήζουν χρηματοδοτικής ενίσχυσης, έργα του ΕΣΠΑ που βρίσκονται σε φάση καθυστέρησης, καθώς και νέα έργα.

Όπως επισημαίνει η ευρωβουλευτής της Ν. Δ. Μαρία Σπυράκη, η Ελλάδα έχει στείλει ήδη τον κατάλογο με τα προτεινόμενα έργα που αφορούν «ένα τμήμα του μετρό της Θεσσαλονίκης, την επέκταση του μετρό της Αθήνας, οδικούς άξονες, και επίσης την ενίσχυση του ΤΑΠ». Μάλιστα, όπως τονίζει η Μ. Σπυράκη, «ειδικά για τον ΤΑΠ, τον αγωγό που θα φέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, είναι πολύ σημαντικό να χρηματοδοτηθεί το έργο».

Υπενθυμίζεται ότι στην παρουσίαση που είχε κάνει ο κ. Γιούνκερ στο Ελκ, η κ. Σπυράκη ήταν η μόνη Ελληνίδα που έθεσε το ζήτημα του πολύ φιλόδοξου πολλαπλασιαστή μόχλευσης. Ο πολλαπλασιαστής είναι 15, δηλαδή υπάρχουν 21 δισ. ρευστό και εγγυήσεις που στοχεύουν στην προσέλκυση συνολικά 315 δισ. ευρώ.

Ο νέος πρόεδρος της Κομισιόν έχει υποσχεθεί ότι κάθε ευρώ που θα επενδύεται στα έργα του επενδυτικού ταμείου δεν θα προσμετράται στο έλλειμμα του προϋπολογισμού, άρα και στα κριτήρια του Συμφώνου Σταθερότητας. Σύμφωνα με την Μ. Σπυράκη, αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η Ελλάδα για πρώτη φορά, μετά από πάρα πολλές θυσίες και ενώ έχει πρωτογενές πλεόνασμα, μπορεί να χρησιμοποιήσει χρήματα που προέρχονται από τους κόπους των φορολογουμένων, να τα τοποθετήσει σε έργα που θα μοχλεύσουν χρήματα, θα παράξουν θέσεις εργασίας.

Στη λίστα των έργων περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

• Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων λόγω μερικής έλλειψης χρηματοδότησης.

• Ενεργειακή διασύνδεση (Νότια Καβάλα, εγκατάσταση υπόγειας αποθήκευσης, αγωγός TAP εγκατάσταση μονάδων ανανεώσιμων πηγών κ. λπ. ).

• Επέκταση Αττικό Μετρό (νέα Γραμμή 4 ).

• Επέκταση της γραμμής του τραμ της Αθήνας από το Σύνταγμα έως την Πλατεία Αιγύπτου στα Άνω Πατήσια αλλά και στα νότια προάστια.

• Δημιουργία Τραμ στα Ιωάννινα.

• Οδικός Άξονας Βόρειας Κρήτης.

• Οδικός άξονας που θα συνδέει την εθνική οδό με την Αλβανία.

• Θεσσαλονίκη, εσωτερικός δακτύλιος, αναβάθμιση και κατασκευή νέας οδού.

• Σαλαμίνα, οδική σύνδεση με Πέραμα.

• Αναβάθμιση της περιφερειακής οδού Αθηνών στα νότια Προάστια, του Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης κ. λπ.

• Κατασκευή οδικού άξονα στη Χαλκίδα.

• Ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση του ΟΣΕ.

• Ευρυζωνικά δίκτυα.

• Ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών υποβρύχιας σύνδεσης των μεγάλων νησιών με την ηπειρωτική χώρα.

• Δημιουργία κέντρων καινοτομίας στα πανεπιστήμια, δημιουργία πάρκων καινοτομίας.

• Επενδύσεις σε εκπαίδευση και κατάρτιση με εισαγωγή και νέων τεχνολογιών και ψηφιακά σχολεία.

• Ανάπτυξη τουριστικών υποδομών (π. χ. μαρίνες, κρουαζιέρας) αλλά και ιδιωτικών επενδύσεων.

Νέα δικαστικά μέγαρα σε όλη τη χώρα.

• Τουριστικό χωριό στο κέντρο της Αθήνας 700 κλινών και προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ.

• Μεταφορά του κέντρου ψηφιακού ελέγχου του ελληνικού κράτους σε κρατικό κτίριο στο Μαρκόπουλο σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία.

Ο έλεγχος
Ήδη έχει συσταθεί ειδική ομάδα της Ε. Ε. που θα υποδείξει τα 2. 000 πιθανά σχέδια αξίας 1,3 τρισ. ευρώ, καθώς δεν θα τηρούν όλα τα απαραίτητα κριτήρια. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις τα σχέδια αξίας μεγαλύτερης των 500 δισ. ευρώ ανά την Ε. Ε. θα μπορούσαν να υλοποιηθούν τα επόμενα τρία χρόνια.

Το λεγόμενο «πακέτο Γιούνκερ» στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: Ο πρώτος αφορά τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Ταμείου για Στρατηγικές Επενδύσεις και στοχεύει στη στήριξη των επενδύσεων σε υποδομές, όπως τα ευρωζωνικά και ενεργειακά δίκτυα, οι μεταφορές κι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Ο δεύτερος, στη δημιουργία ενός καταλόγου έργων, με στόχο την άντληση χρηματοδότησης από Ευρωπαίους επενδυτές. Και ο τρίτος πυλώνας αφορά στη βελτίωση του επενδυτικού κι επιχειρηματικού κλίματος, με την άρση εμποδίων για επενδύσεις και τη δημιουργία των βέλτιστων συνθηκών.

Πηγή : Ημερησία