Την Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013 διεξήχθη συνάντηση ΣΠΕΦ – ΥΠΕΚΑ όσον αφορά τις εξελίξεις στα φωτοβολταϊκά, την ηλεκτροπαραγωγή και τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ.  Από πλευράς Υπουργείου παρέστησαν οι κ.κ. Ν. Μενδρινός – Διεθ/ντής Γραφείου Υφυπουργού, Δ. Τσαλέμης – Προϊστ. Υπηρεσίας ΑΠΕ και άλλα στελέχη.  Τον ΣΠΕΦ εκπροσώπησαν οι κ.κ. Σ. Λουμάκης – Πρόεδρος, Κ. Τσούμας – Αντιπρόεδρος και Ο. Αγγελοπούλου – Γ. Γραμματέας.  Προσεγγίστηκαν τα κάτωθι θέματα ως εξής:

•           Όσον αφορά το φλέγον ζήτημα της εισφοράς του ν. 4093, προτάθηκε από τον ΣΠΕΦ η άμεση προς τα κάτω και πίσω παραμετροποίηση της, η οποία αν και σύμφωνα με την επίσημη πρόταση του συνδέσμου κοστίζει μόλις 36 εκατ. ευρώ ετησίως στον ΛΑΓΗΕ σε σύνολο πληρωμών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ 1,8 δις ευρώ, αποκαθιστά στοιχειώδη δικαιοσύνη, αναλογικότητα και βιωσιμότητα μεταξύ των ασύμμετρα πληττόμενων σήμερα παραγωγών, ειδικά στα χρόνια εκείνα που η εισφορά παραμένει απολύτως οριζόντια.  Συγκεκριμένα προσδιορίζοντας τις ισοδύναμες εισοδηματικές αποδόσεις για πλήθος συνδυασμών συγκριτικά με τα έτη 2012 – 13 ως έχουν, προκύπτει πως η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αναπροσαρμόσει την εισφορά για τα έργα προ του 2009 στο 0%, για τα πάρκα του 2009 στο 3%, για εκείνα του 2010 στο 10% και για τα αντίστοιχα του 2011 στο 18%.  Το χρονικό διάστημα λειτουργίας χωρίς εισφορά των μονάδων του 2006-09 δεν επιφέρει χρεωστική διαφορά αλλά αντίθετα πιστωτική συνυπολογίζοντας την εισφορά 25% που υπερβολικά καταβάλουν τον τελευταίο χρόνο ως προς το 0% και 3% αντίστοιχα που τους αναλογεί.  Οριακές χρεωστικές διαφορές προκύπτουν για τα έργα από το 2010 οι οποίες και μπορούν διαιρούμενες με την υπολειπόμενη χρονικά διάρκεια της εισφοράς να επιμεριστούν στο προτεινόμενο νέο επίπεδο. Ο ΣΠΕΦ συνοδευτικά παρέδωσε όλη την τεχνικοοικονομική τεκμηρίωση της παραμετροποίησης μαζί με το σχετικό υπόμνημα του.  Επιπλέον συζητήθηκε η φορολογική αντιμετώπιση της εισφοράς η οποία ως έχει οδηγεί σε εμπροσθοβαρή υπερφορολόγηση των παραγωγών, αφού η εισφορά παραδόξως δεν εκπίπτει ολόκληρη στην χρήση που αφορά.   Συζητήθηκε τέλος και η συμμετοχή των τραπεζών στην απόσβεση της εισφοράς. 

•           Σχετικά με τη διαχείριση του ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, υπογραμμίστηκε από πλευράς ΣΠΕΦ πως το αιτούμενο από τον λειτουργό ΕΤΜΕΑΡ των 24,5 ευρώ/MWh δεν είναι το μόνιμα αναγκαίο για την διατήρηση του λογαριασμού σε μηδενικό έλλειμμα.  Το ΕΤΜΕΑΡ αυτό απαιτείται για τον μηδενισμό του συσσωρευμένου επί χρόνια ελλείμματος, το οποίο όμως, όπως είναι κοινώς αποδεκτό, αποτελεί καρπό συνδυασμού και με τις χρόνιες στρεβλώσεις, που πρόσφατα με τον ν. 4152 προωθήθηκε μόλις η άρση τους.  Υπό συνθήκες εισφοράς, με βάση την τρέχουσα διείσδυση ΑΠΕ, τις προβλέψεις νέων εντάξεων σύμφωνα με τον Λειτουργό, τα νέα επίπεδα FIT αλλά και την άρση των στρεβλώσεων του ν. 4152, το απαιτούμενο επίπεδο ΕΤΜΕΑΡ για να μην παράγονται νέα ελλείμματα κινείται γύρω στα 16 ευρώ/MWh.  Δεν θα πρέπει συνεπώς να δημιουργείται κλίμα πανικού στους παραγωγούς αλλά και τους καταναλωτές υποεκτιμώντας τις θυσίες αμφοτέρων, την στιγμή μάλιστα που με την συναίνεση των πρώτων έχουν επιπλέον ληφθεί και όλα εκείνα τα πρόσθετα μέτρα, ώστε αφενός να ανακοπεί οπωσδήποτε η άναρχη υπέρβαση των εθνικών στόχων από τις νέες εντάξεις αλλά και να εξορθολογιστούν δραστικά οι ταρίφες στα όποια νέα έργα υπάρξουν.  Υπό το φως αυτό η απόσβεση του συσσωρευμένου ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ θα μπορούσε συνδυαστικά εν μέρει να υποβοηθηθεί και από την παροδική επιμήκυνση του συμβατικού χρόνου των 20 ημερών αποπληρωμής των παραγωγών.  Συγκεκριμένα κάθε 30 ημέρες πρόσθετου συμβατικού χρόνου αποπληρωμής, αποσβένει λογιστικό έλλειμμα τουλάχιστον 100 και πλέον εκατ. ευρώ.      

•           Από πλευράς ΣΠΕΦ εκφράστηκε ικανοποίηση για τις αλλαγές στην οικονομική βάση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ μέσω του ν. 4152.  Η αντικατάσταση της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ) από το κατ’ ελάχιστον αντιστοιχούν Μεσοσταθμικό Συμβατικό Μεταβλητό Κόστος (ΜΣΜΚ) αποτελεί θεμελιώδες βήμα εξορθολογισμού της αγοράς.  Επιπλέον η πρόβλεψη όταν η ΟΤΣ/Α είναι μεγαλύτερη του ΜΣΜΚ, να αποτελεί εκείνη πάλι την βάση εσόδων, είναι εξόχως σημαντική αφού εξασφαλίζει πως οι συνθήκες ανταγωνιστικής αγοράς, αν ποτέ επανεμφανιστούν μέσω και των δρομολογούμενων αλλαγών/καταργήσεων στους μεταβατικούς μηχανισμούς (Cost Recovery) και την απόσυρση πεπαλαιωμένων μονάδων, δεν θα αποβούν εις βάρος των ΑΠΕ στερώντας έτσι δίκαιους πόρους από τον λογαριασμό τους.  Συνδυαστικά με τα ανωτέρω απολύτως ορθά ο ΣΠΕΦ εξέφρασε την άποψη υπολογισμού του ΜΣΜΚ (floor εσόδων λογαριασμού ΑΠΕ) σε π.χ. 6μηνη βάση, ώστε εκ της απουσίας της λειτουργίας των Φ/Β την νύχτα ή τις ημέρες χωρίς ηλιοφάνεια να αποτυπωθεί αυτόματα στο ΜΣΜΚ το ήμισυ περίπου του αποφευγόμενου κόστους που προκαλούν.  Τέλος ο ΣΠΕΦ έθεσε το θέμα υπολογισμού των αποκλίσεων που αναλογούν στις ΑΠΕ σύμφωνα με την ΟΤΑ (Οριακή Τιμή Αποκλίσεων), όχι όμως μόνο ως προς την ποσότητα της απόκλισης αλλά και ως προς το σύνολο της εγχεόμενης στον ΗΕΠ ενέργειας ΑΠΕ επί την διαφορά ΟΤΑ-ΟΤΣ.  Επειδή δηλαδή οι ΑΠΕ είναι στοχαστικές, η πρόβλεψη εγχύσεων τους από τον διαχειριστή στον ΗΕΠ οπωσδήποτε δεν αποτελεί δέσμευση, αφού αυτή στηρίζεται σε δεδομένα πρόγνωσης καιρού και μάλιστα πανελλαδικά.  Εύλογα συνεπώς πάντοτε θα υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις στην εγχεόμενη από αυτές ενέργεια ως προς την προβλεφθείσα στον ΗΕΠ παραγωγή, οπότε και δεν υπάρχει λογική οι ποσότητες αυτές να εκκαθαρίζονται διαφορετικά οικονομικά από δύο ταχυτήτων τιμές.  

Κλείνοντας η συνάντηση ο ΣΠΕΦ επαναβεβαίωσε την απόλυτη προσήλωση του στην εξυγίανση της αγοράς, με κανόνες όμως που δεν πλήττουν την βιωσιμότητα και το αίσθημα δικαίου των παραγωγών.