«Oι αυτοκινητόδρομοι είναι σήμερα η μεγαλύτερη επένδυση στην Ελλάδα για τους οποίους θα διατεθούν 3 δις ευρώ από τα Διαρθρωτικά Ταμεία και 750 εκατ ευρώ από την Ευρωπαική Τράπεζα Επενδύσεων», τόνισε ο επικεφαλής της Ομάδας Δράσης Χορστ Ράιχενμπαχ στη διάρκεια επίσκεψής του, με τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, στις νέες σήραγγες της εθνικής οδού στα Τέμπη. Χαρακτήρισε συμβολική την παρουσία του στα έργα αυτά γιατί όπως είπε «Δείχνει ότι η επιμονή σε αυτό που θες να πετύχεις, αποδίδει».

 Ο κ. Χρυσοχοΐδης τόνισε  ότι  ο «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», το νέο τμήμα της εθνικής οδού που θα παρακάμψει τις φονικές στροφές των Τεμπών και του Πλαταμώνα, βρίσκεται και πάλι σε εξέλιξη έπειτα από διακοπή τριών ετών. Ανακοίνωσε  ότι στη θέση Πυργετός θα κατασκευαστεί συμπληρωματικός κόμβος, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβαση των οχημάτων στον δήμο Τεμπών και στα παράλια του δήμου Αγιάς, κόστους  1 εκατ ευρώ  που  θα διατεθεί συμπληρωματικά των πιστώσεων, που έχουν ήδη δοθεί στον παραχωρησιούχο για το έργο.

Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου περιλαμβάνει την κατασκευή των νέων τμημάτων Ευαγγελισμός-Ραψάνη και Πλαταμώνας-Σκοτίνα. Με την κατασκευή του τμήματος Ευαγγελισμός-Ραψάνη παρακάμπτεται η κοιλάδα των Τεμπών, ενώ με την κατασκευή του τμήματος Πλαταμώνας-Σκοτίνα παρακάμπτονται οι στροφές στον Πλαταμώνα Πιερίας. Ο χρόνος που θα απαιτείται για τα οχήματα, προκειμένου να διανύσουν το συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού, υπολογίζεται ότι θα είναι μειωμένος κατά 30 λεπτά.
Το νέο τμήμα θα έχει συνολικό μήκος 24 χιλιόμετρα, τα 11 από τα οποία αφορούν τρεις διπλές σήραγγες στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα και τα υπόλοιπα ανοιχτό αυτοκινητόδρομο. Το έργο έχει υλοποιηθεί συνολικά σε ποσοστό 76%.

Οι σήραγγες Τ1 και Τ2 στο ύψος των Τεμπών, μήκους 2 και 6 χιλιομέτρων αντίστοιχα, έχουν ολοκληρωθεί πλήρως σε επίπεδο διάνοιξης και τελικής επένδυσης. Η σήραγγα Τ3 στον Πλαταμώνα, μήκους 2,8 χιλιομέτρων, έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 93% ως προς τη διάνοιξη  και 76% ως προς την τελική επένδυση.


Οι σήραγγες θα έχουν 10,75 μέτρα πλάτος ασφάλτου, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης στην κάθε κατεύθυνση, ενώ κάθε  σήραγγα θα συμπληρώνουν δύο κτίρια, ένα σε κάθε πλευρά εισόδου, από όπου θα γίνεται ο έλεγχος των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.

Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή 20 γεφυρών, από τις οποίες έχουν ολοκληρωθεί οι μισές, ενώ  τα έργα ανοιχτής οδοποιίας έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 45%. Εμπόδιο αποτελούσαν για καιρό απαλλοτριώσεις 40 στρεμμάτων πριν από τη σήραγγα Τ3, που θα αποφέρουν 1,5 χιλιόμετρο ανοιχτού δρόμου.

Οι εργασίες είναι αναπτυγμένες στο 80% λόγω των καιρικών συνθηκών, ενώ, όπως επισήμανε ο κ. Χρυσοχοΐδης, κατά την πλήρη ανάπτυξή τους από τον Απρίλιο και μετά θα απασχολούνται 1.500 άτομα . Τον Δεκέμβριο του 2015 αναμένεται να παραδοθούν σε χρήση δευτερεύουσες οδοί και ο ΣΕΑ Νίκαιας.

Νέα διόδια

Σχετικά με τα διόδια ο υπουργός  τόνισε ότι « δεν πηγαίνουν στην τσέπη κανενός, αλλά στην κατασκευή του έργου» και χαρακτήρισε κοινωνικά άδικο «να πληρώνουν όλοι οι πολίτες δημόσια αγαθά, που χρησιμοποιούν ορισμένοι».
Tέλος θα δημιουργηθούν δύο  νέοι πλευρικοί σταθμοί διοδίων στον Ευαγγελισμό και στο νέο κόμβο  Πλαταμώνα, ενώ το υπουργείο ετοιμάζει την εισαγωγή τέλους διοδίων για τις εταιρείες που εκτελούν μεταφορές, κατά αντιστοιχία των τελών σε λιμάνια και αεροδρόμια.

Γράφει η Έστα Σωτηροπούλου