eurasia itercon

Την ένταξη μιας σειράς ενεργειακών έργων στις διαδικασίες fast track, αποφάσισε η Διϋπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων. Πρόκειται για έργα σημαντικής προτεραιότητας όχι μόνο για τη χώρα άλλα και για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όπως δήλωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γ. Μανιάτης: «Εγκρίναμε «12 μεγάλες ενεργειακές επενδύσεις, προϋπολογισμού άνω των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ, που δημιουργούν περισσότερες από 17.000 νέες θέσεις εργασίας στη χώρα τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για έργα, τα οποία προετοιμάστηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα, για δυο χρόνια και τώρα πια είμαστε στο στάδιο της υλοποίησης. Με τα έργα αυτά υλοποιούμε και κάνουμε πράξη την Εθνική Ενεργειακή Στρατηγική, ώστε η χώρα να καταστεί ενεργειακός κόμβος ολόκληρης της Ευρώπης».

Αναμεσά τους και το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο καλώδιο στον κόσμο, η Ευρω-Ασιατικη διασύνδεση (“EuroAsia Interconnector”), μεταξύ Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας.

Το εν λόγω έργο είχε ενταχθεί από την Κοινότητα πέρυσι τον Οκτώβριο, όταν είχε περιληφθεί στα 250 ενεργειακά έργα προτεραιότητας για ενεργειακή απεξάρτηση και ενοποίηση της αγοράς. Εχει προϋπολογισμό 3.4δις ευρώ, ενώ η απόδοση του εκτιμάται σε 17.5 δις κατά την διάρκεια ζωής του. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα σε 36 μήνες, δηλαδή έως το 2017.  

Τα υπόλοιπα έργα που εντάχθηκαν είναι:
– Διασύνδεση μεταξύ Maritsa East 1 (Bουλγαρία) και Νέα Σάντα, μήκους 144 χλμ., εκ των οποίων τα 29 χλμ. στην Ελλάδα.
– Υδροηλεκτρικός σταθμός αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, συνολικής ισχύος 590 MW, με δύο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες και στόχο την παραγωγή και την αποθήκευση ενέργειας.
 – IGB. Αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας μεταξύ Κομοτηνής και Stara Zagora, μήκους 182 χλμ., για τον οποίο η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί εντός του 2014, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίησή του το 2015.
– Σταθμός μόνιμης ανάστροφης ροής στα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα, μεταξύ Σιδηροκάστρου και Kula (σε στάδιο ολοκλήρωσης).
– Πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη. Φορέας του έργου είναι η Gastrade και το κόστος επένδυσης ανέρχεται σε 340 εκατ. ευρώ. Η άδεια εγκατάστασης για το έργο αναμένεται εντός του 2014.
– Πλωτός σταθμός Aegean LNG. Φορέας υλοποίησης είναι η ΔΕΠΑ και το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται σε 275 εκατ. ευρώ. Εχει ξεκινήσει η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
– Εγκατάσταση αποθήκευσης στην Καβάλα σε εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή. Το έργο, που αρχικά επρόκειτο να υλοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ, έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ.
– Διεθνής αγωγός αερίου ΤΑΡ (Ελλάδα – Αλβανία – Ιταλία) για τη μεταφορά του αερίου της Κασπίας στην Ευρώπη.
– Αγωγός ITGI (ελληνο-ιταλικός αγωγός, ο οποίος έχει παγώσει).
– Αγωγός από τα offshore κοιτάσματα αερίου Κύπρου και Αν. Μεσογείου ως την Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα. Το έργο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, καθώς δεν έχει πάρει το «πράσινο φως» για τη μεταφορά αερίου από το Ισραήλ.
– Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στους Κήπους του Έβρου.

Συνημμένα η διαδρομή

eurasia itercon